همزمان با فصل پژوهش و فناوری دانشگاه کاشان برگزار شد؛

برگزاری میز نظام مسایل منطقه کاشان

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۲ کد : ۲۳۰۷۵ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۵۴

همزمان با شروع هفته پژوهش مدیر ارتباط با جامعه و مرکز پژوهشی کاشان شناسی از برگزاری اولین میز تخصصی نظام مسایل منطقه کاشان  با موضوع" اثرات مداخله نهادهای مدنی در محله های حاشیه نشین ، فرصت ها و تهدید ها  مورد پژوهی : محله یحیی آباد"  با همکاری  انجمن علمی جغرافیا خبر داد.

این میزگرد تخصصی در روز شنبه یازدهم آذرماه 1402 با سخنرانی دکتر نوید بابایی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کاشان، دکتر اسد الله بابایی فرد عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان  و حجت الاسلام و المسلین محمد قیصریان مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد خوراسگان و فعال فرهنگی برای  اساتید، دانشجویان  و سایر فعالین فرهنگی در این حوزه  برگزار شد.


در ابتدا، دکتر ابوذر وفائی مدیر ارتباط با جامعه و رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی ضمن خیر مقدم به مهمانان، با بیان اینکه یکی از فعالیت کلیدی که این مدیریت و مرکز در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه کاشان ، همزمان با شروع هفته پژوهش در دستور کار قرار داده است، شناسایی مسائل و مشکلات حال و آینده منطقه کاشان در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با رویکرد حل مسأله در قالب برگزاری میزگردهای تخصصی است، افزود: برگزاری این نوع میزگرد های تخصصی،  زمینه ساز کمک به حل مشکلات و در نهایت  توسعه منطقه در تمامی ابعاد است.
در ادامه دکتر  نوید بابایی ضمن تشریح مساله حاشیه نشینی و پیامد های ناشی از آن به بیان نحوه مداخله در این نوع محلات توسط نها دهای  مختلف از جمله خیریه ها و سازمان های مردم نهاد  اشاره نمود  و تاکید کرد: نوع مداخلات  می بایست  متناسب با بافت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی این نوع محلات باشد و  در کنار حمایت های معیشتی باید به مقوله توانمند سازی خانواده ها و رشد عزت نفس آنها نیز توجه شود.    
دکنر بابایی با بیان اینکه بدون حمایت نهاد های حاکمیتی، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد به تنهایی قادر به حل مشکلات محلات حاشیه نشین  از جمله بیکاری، اعتیاد، طلاق و ... نخواهند شد، سپس در خصوص فرصت ها و چالش های نهاد های مدنی مداخله گر در محلات حاشیه نشین به  نقش  و عملکرد یکی از خیریه ها که بصورت عملیاتی در محله یحیی آباد  با هدف کمک به کاهش آسیب های اجتماعی و توانمند سازی کودکان و مادران آن محله فعالیت داشته، اشاره کرد.  
در ادامه میزگرد، حجت الاسلام و المسلین آقای محمد قیصریان، ضمن اشاره به ویژگی های اجتماعی و اقتصادی محلات حاشیه نشین ، به نقش نیروهای داوطلب مردمی در حل مشکلات این نوع محلات با محوریت محله حصه اصفهان اشاره نو تجارب میدانی خود را برای اساتید و دانشجویان بیان کرد.

وی تاکید کرد: برنامه های فرهنگی و تربیتی در این محلات می تواند در کاهش مشکلات ساکنین و رفع آسیب های اجتماعی آنها بسیار تاثیر گذار باشد.     
 سپس آقای دکتر بابایی فرد  ضمن بیان مباحث دانشی مرتبط با موضوع، به نقاط قوت و ضعف حضور سازمان های مردم نهاد در محله های حاشیه نشین اشاره کرد و راه حل کمک به این مساله را در هم افزایی و مشارکت  دوسویه نهادهای حاکمیتی و سازمان های مدنی به شکل هدفمند دانست.     
در پایان میزگرد هم  برخی ار فعالین فرهنگی این حوزه به ارایه راهکارهای  کاهش  آسیب های اجتماعی در این نوع محلات  در قالب استفاده از  توان و پتانسیل علمی دانشگاهیان، فراهم ساختن امکانات رفاهی و تفریحی، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی مهارتی مورد نیاز اشاره کردند .  

 

کلید واژه ها: هفته پژوهش کاشان شناسی دانشگاه کاشان


نظر شما :