عبدالرزاق کاشانی نقش تاثیرگذاری در گسترش اندیشه های شیعی داشت

۱۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۳ کد : ۹۰۸۹ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۹۸
رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: در دوره ای که بیان عقاید امامیه گناه نابخشودنی بود عبدالرزاق کاشانی با سخن درباره ولایت امام علی (ع) و ظهور امام زمان (عج) نقش تاثیرگذاری در گسترش اندیشه های شیعی داشت.

محمد مشهدی نوش آبادی اظهار کرد: عبدالرزاق کاشانی در دوره ایلخانان می زیست که اکثر قریب شهرهای ایران سنی مذهب بودند و دفاع از تشیع تابوی مذهبی و کار و پرهزینه ای محسوب می شد.
وی افزود: فضای دوران قرن هفتم و هشتم هجری در پرداختن به عقاید تشیع آنچنان سنگین بود که کاتب رساله فارسی" فتوت نامه" عبدالرزاق کاشانی که ترجمه ای از کتاب عربی" تفحه الاخوان" است از روی ترس عبارات مربوط به خاتمیت امام زمان (عج) را سانسور و حذف کرده است.
عضو هیئت علمی رشته ادیان و عرفان دانشگاه کاشان تصریح کرد: این میزان از ولایت محوری عبدالرزاق کاشانی در کنار آثار عظیم و گران سنگش بویژه کتاب" تفسیر تاویلات القران" وی باعث  ترویج تعالی ائمه شیعه شد  به گسترش نهضت تشیع در دوره های بعدی بویژه صفویان انجامید..
مشهدی نوش آبادی اضافه کرد: امروز اگر مذهب رسمی ایران شیعه معرفی می شود حاصل عظمت کار عرفایی مانند عبدالرزاق کاشانی و عزالدین محمود کاشانی است که میراث معنوی ائمه شیعه را طرح و نهال در خطر تشیع را پرورش دادند.
وی اظهار کرد: تاثیر و نقش عبدالرزاق کاشانی در بیان اندیشه های تشیع آنقدر اهمیت دارد که سیدحیدر آملی عارف برجسته شیعه در قرن هشتم هجری عبدالرزاق را به زبان و بیان می ستاید.
رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: امام خمینی (ره) بنیانگذار انفلاب اسلامی نیز یکی از افرادی است که در دوران معاصردر تفسیر سوره حمد خود به تحسین تفسیر تاویلات عبدالرزاق کاشانی پرداخته است و همچنین در مصباح الهدایه خود در توصیف نبوت به قول عزالدین محمود کاشانی تمسک می‌جوید..
مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: شایسته است در کاشان که جزو اولین شهرهای ایران در پیروی از مذهب تشیع است و به لقب دارالمومنین شناخته می شود در نکوداشت عبدالرزاق کاشانی بعنوان یکی از مفاخر شهر و از برجستگان عرفان شیعه همت ویژه گمارند


نظر شما :