بدنبال تخریب بخشی از بنای قدمگاه علی در کاشان:

نامه رئییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی به اعضای شورای شهر کاشان

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۹۰۵۴ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۰۰

رئیس و اعضای محترم شورای شهر کاشان
با سلام و احترام
هویت ذاتی و برند توسعه شهر کاشان بر محور تاریخ، آثار تاریخی و فرهنگ آن است و طبعاً تمام مدیران شهر باید این مهم را در نظر بگیرند، کما اینکه برای توجیه و تبیین این مسئله بودجه‌های زیادی از بیت‌المال صرف اجرای طرح‌های پژوهشی شده است.
ما متأسفانه نه‌تنها هیچ جدیتی در بین مدیران شهر برای پرداختن به این مهم دیده نمی‌شود، بلکه سالانه بسیاری از آثار تاریخی شهر به دستور مدیران تخریب می‌شود.
یکی از آثار مهمی که در اولین سال دوره عضویت شما بر شورای شهر توسط شهرداری کاشان تخریب شد، بنای قدمگاه علی در کوچه مسجد شامخی است. درواقع شهرداری کاشان بدون هماهنگی با اداره میراث در صبح روزی تعطیل در اقدامی غیرقانونی و غیرمسئولانه بخش اعظمی از این بنا را تخریب و به‌دروغ به شما و دیگر مدیران چنین وانمود نمود که این بنا سازه‌ای آهنی و فاقد ارزش تاریخی است، اما بر اسناد، شواهد و تصاویر، بخش تخریب‌شده، از دوران صفوی و قاجاری و احتمالاً سازه اصلی آن ایلخانی بوده و شایسته بود با مرمت و احیای آن مورداستفاده اداری و فرهنگی قرار می‌گرفت.
اکنون از کل مجموعه قدمگاه تنها بقعه‌ای کوچک باقی است که به ثبت آثار ملی نیز درآمده است، این بقعه یکی از یادمان‌های مذهبی دوره ایلخانی است که در سال 700 هجری بناشده و به لحاظ تاریخی، فرهنگی و مذهبی، برای شهری باسابقه تشیع، دارای اهمیت فراوان است، چنان‌که درباره اهمیت آن مقالات جامعی به زبان‌های مختلف منتشرشده است.
بر اساس کتیبه برجای‌مانده از آن‌که بر روی قطعه‌ای کاشی است، مردم کاشان این بنای یادمانی را برای امام علی ساخته‌اند‌، دو کاشی برجای‌مانده از این بنا که شامل تصاویر و ماجرای ساخت آن است، اکنون در موزه سور فرانسه نگهداری می‌شود. جالب است بدانید، یکی از این کاشی‌ها باقیمت گزاف توسط دولت فرانسه خریداری‌شده تا در کنار کاشی دیگر در موزه قرار گیرد، این در حالی است که مدیران شهر مصمم به نابودی بنای برجای‌مانده هستند.
به‌هرروی پس از تخریب بخش اعظم این بنا شهرداری کاشان متعهد شد و مژده داد که برای بخش باقی‌مانده که شامل بقعه یادمانی است طرحی ارائه و ساماندهی آبرومندی صورت خواهد گرفت تا به‌جز مرمت و حفظ آن، به‌عنوان فضایی عمومی و تفرجگاهی مورداستفاده شهروندان قرار گیرد، اما متأسفانه در روزهای اخیر شهرداری کاشان ضمن تجاوز به حریم بنای باقی‌مانده، فضای تخریب‌شده را مسطح و زیرسازی کرده و آن را تبدیل به پارکینگ می‌کند. این مسئله باعث شده تا بقعه دوره ایلخانی که در نقطه‌ای پایین‌تر قرار دارد، از وجوه مختلف مورد خطر جدی قرار گیرد.
لذا از شما انتظار می‌رود تا ضمن بررسی این موضوع و بازدید از محوطه نسبت به این اقدام غیرقانونی و غیرفرهنگی شهرداری واکنش نشان داده و از نابودی این بنا جلوگیری نمایید.
سوگمندانه باید بگویم تنها نامه‌ای که به شورای شهر قبلی نوشتم درباره عدم ضرورت احیای بنای به‌کلی ویران‌شده تلگراف‌خانه بود، اما از شما درخواست جلوگیری از نابودی تنها بخشی از بنایی رادارم که بیشتر آن توسط شهرداری تخریب‌شده است، حال ببینید تفاوت از کجاست تا کجا!؟
با آرزوی توفیق خدمت برای شما
محمد مشهدی نوش‌آبادی
رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان


نظر شما :