اثری مهم و شناسنامه دار از دوره ایلخانی در کاشان رو به ویرانی کامل

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۹۰۵۲ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۵۸

قدمگاه علی در کوچه مسجد شامخی بنایی از دوره ایلخانی و الحاقاتی از دوران بعدی تا قاجاری.
کاشی کتیبه داری حاوی داستانی درباره ساخت این بنا از سال ۷۰۰ هجری در خارج از ایران موجود است.
بنای چارتاقی اسرارآمیزی در پس آن قرار دارد که مستلزم کاوش های باستان شناختی است.
در اسناد ایلخانی از این بنا به عنوان درب مهریق یاد شده است.
در مهریق احتمالا همان در مهر است که امروزه نیز به آتشکده های زرتشتی اطلاق می شود، قرینه ای بر پیشاایلخانی بودن این بنا.
بخش مهمی از این بنا که متروکه رها شده اخیرا به خاطر بی توجهی اداره اوقاف و میراث فرهنگی تخریب شده است.
ضروری است اقدامی عاجل از سوی این دوستان بسیار عزیز جهت سازماندهی و مرمت بنا صورت گیرد.
این بنا هم نابود خواهد شد. البته خیالی نیست، ما سوگواریمان برای نابودی بنای تاریخی خوب است، چون هزینه ندارد، قیافه آدم حسابی و فرهیخته هم می توان با آن گرفت.
به هر روی مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان آمادگی دارد بدون هیچ چشمداشت مادی و معنوی، این بنا را نقشه برداری کرده و طرح مرمت آن را تهیه نماید.

***تخریب بنای هفتصدساله در کاشان

لودرها به جان قدمگاه علی افتادند

کانال تلگرامی مرکز پژوهشی کاشان شناسی از تخریب بنای هفتصدساله، متعلق به دوره ایلخانی، در مرکز شهر کاشان خبر داد.

به گزارش کاشان نیوز، این بنا که به قدمگاه علی معروف است در خیابان شهید بهشتی، کوچه مسجد شامخی قرار داشت و عصر امروز توسط افراد ناشناس با لودر تخریب شد. به گفته دکتر مشهدی نوش‌آبادی، این بنا یکی از آثار مهم شناسنامه‌دار کاشان به شمار می‌آمد که در سال‌های اخیر با بی‌توجهی اداره اوقاف و میراث فرهنگی کاشان روبرو شده و روبه‌ نابودی بود.

️قدمگاه علی بنایی از دوره ایلخانی با قدمت هفتصد سال بوده که کاشی کتیبه دار آن به تاریخ ۷۰۰ ه.ق آن سال‌های پیش سرقت شده و به خارج از کشور منتقل شده است.

اصل این بنا متعلق به دوره ایلخانی بوده و الحاقاتی از دوره‌های بعد تا قاجاریه داشته است. دکتر مشهدی پیشتر هشدار داده بود که رها شدن بنا و متروکه ماندن آن به تخریب می‌انجامد.

در اسناد ایلخانی از این بنا به عنوان «درب مهریق» یاد شده است. در مهریق احتمالا همان در مهر است که امروزه نیز به آتشکده‌های زرتشتی اطلاق می‌شود و احتمالا قدمت آن به دوره‌های قبل‌تر می‌رسد. بنای چارتاقی اسرارآمیزی در پس قدمگاه علی قرار داشت که مستلزم کاوش‌های باستان شناختی بوده است.

چند ماه قبل مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان آمادگی خود را برای نقشه‌برداری و تهیه طرح مرمت آن بدون چشمداشت مادی و معنوی، اعلام کرده بود.

مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی در کانال خود اعلام کرد:« با کمال تاسف بنای هفتصد ساله قدمگاه مسجد شامخی امروز توسط افرادی ناشناس در وسط شهر کاشان با لودر به کلی تخریب شد. مطمئنا نه کسی مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد و نه کسی از بابت آن بازخواست و نه کسی متهم می‌شود!»


نظر شما :