کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا منتشر شد

۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰ کد : ۹۰۴۳ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۳۸۹
کتاب "تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا: نقش صوفیه، اهل فتوت و قلندریه در بنیان گذاری آیین های محرم" اثر"محمد مشهدی نوش آبادی" با موضوع مطالعات اجتماعی ـ فرهنگی تشیع منتشر شد.

 محمد مشهدی نوش آبادی مولف این کتاب اظهار داشت: در کتاب "تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا" که به نقش صوفیه، اهل فتوت و قلندریه در بنیان گذاری آیین های محرم می پردازد، ابتدا ضمن معرفی موضوع و دسته‌بندی و مرور منابع، سابقۀ عزاداری در سنت اسلامی و ایرانی بررسی شده است

وی افزود: اهل فتوت، اعم از فتوت صوفیانه و عیاری و نیز نسبت آنان با تصوف، کنش های آیینی قلندریه و نقش  این گروه ها در برپایی آیین‌های عزاداری محرم از دیگر مطالب این کتاب است.

مسوول مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان نقش صوفیه در اجرای هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعۀ عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه را از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا عنوان کرد.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: پرسش اصلی کتاب این است که آیا صوفیه در برپایی آیین‌های عزاداری نقش داشته‌اند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، میزان تأثیر‌گذاری آن‌ها بر آیین‌های عزاداری محرم به چه اندازه بوده است و کدام‌یک از عناصر و آیین های عزاداری به ‌طور مشخص اصلی صوفیانه دارد؟

عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه کاشان افزود: فرضیه مطرح‌شده در کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا این است که صوفیه بر آیین‌های عزاداری به‌طور اساسی و تعیین‌کننده تأثیر گذاشته و بلکه منشأ بسیاری از آن‌هاست.

مشهدی نوش آبادی در پایان گفت: بسیاری از آیین‌ها و عناصر عزاداری یا به‌کلی صوفیانه است یا اینکه صوفیان واسطه انتقال آن از فرهنگ ایرانی و شرقی به فرهنگ شیعی و اسلامی بوده‌اند.

کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا اثر محمد مشهدی نوش آبادی نخستین مجموعه از کتاب های سرو است که در 400 صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات آرما منتشر شده است.


نظر شما :