برگزاری نخستین نشست از سلسله نشست های ماهانه مطالعات علمی منطقه کاشان(کاشان‌شناخت) از سوی مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان

۲۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۰ کد : ۹۰۲۶ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۸۵
نخستین نشست از سلسله نشست های ماهانه مطالعات علمی منطقه کاشان(کاشان‌شناخت) از سوی مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان و موزه شیبانی چهارشنبه ۲۸ تیر با حضور پژوهش گران و علاقه مندان در خانه تاریخی کاج برگزار شد.

در این برنامه دکتر طیب رزاقی درباره "گویش های پراکنده در منطقه فرهنگی کاشان" به ایراد سخن پرداخت و ضمن تقسیم حوزه های چندگانه زبان در منطقه کاشان از ویژگی ها و ظرایف این زبان باستانی سخن گفت.

وی گویش این منطقه را از شاخه زبان شمال غربی و نزدیک با گویش های کردی و حاشیه دریای خزر دانست و گفت: گویش منطقه کاشان بسیاری از ویژگی های زبان های باستانی، پهلوی و دری را دارا می باشد.
وی چهار حوزه گویشی برای منطقه کاشان برشمرد از جمله جنوب غربی شامل شهرها و آبادی های بخش برزک، جنوب شرقی شامل جوینان و کامو، شرقی شامل تتماچ و وش و شمال و شمال شرقی شامل آران و بیدگل، ابوزیدآباد و روستاهای اطراف آن. رزاقی سپس به سیستم آوایی، صرف، نحو و واژگان گویش منطقه پرداخت و برخی از ویژگی های گویش منطقه را شگفت دانست وافزود: به رغم این که در زبان فارسی معیار6 واکه(صدا) وجود دارد در گویش منطقه و به ویژه ابوزید آباد چهارده واکه داریم. رزاقی این نظر را نیز مطرح کرد که گویش های منطقه احتمالا شیوه گفتار شفاهی زبان دری است.
وی با بیان اینکه گویش ها بسیاری از ویژگی های مهم زبان فارسی را حفظ کرده اند افزود ارزش این میراث شفاهی و غیرمکتوب اگر بیشتر از میراث غیرشفاهی و ملموس باشد از آن کمتر هم نیست و می تواند کمکی شایسته به فارسی معیار کرده و در پژوهش های تاریخی و تطبیقی به کار آید. همچنان که فرهنگ نهفته در گویش ها نیز می تواند موضوع ها و پتانسیل های ارزنده ای برای تحقیقات میدانی باشد.
رزاقی پژوهشگران دانشگاهی را به پرداختن به ابعاد مختلف گویش منطقه فرا خواند و اظهار امیدواری کرد که پایان نامه ها و مقالات و پژوهش ها بدین سمت سوق پیدا کند.در ادامه نشست نیز موضوعات و سوالات جالبی از سوی شرکت کنندگان به ویژه گویش وران منطقه مطرح شد.
دومین برنامه از این سلسله نشست ها به "علل و عوامل بروز و ادامه طغیان نایب حسین کاشی و پسرش ماشاالله خان و پیامدها و تاثیرات آن بر منطقه کاشان" اختصاص دارد. این نشست با سخنرانی دکتر محمود سادات بیدگلی پژوهشگر تاریخ معاصر، چهارشنبه 25 مردادماه ساعت هشت و نیم بعد از ظهر در خانه کاج برگزار خواهد شد.

 

 


نظر شما :