رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان به شورای شهر

۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰ کد : ۹۰۱۹ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۳۹۴

اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم کاشان
با سلام و احترام
لطیفه معروفی است؛ به یکی گفتند: "شهر شما بنای تاریخی ندارد؟" گفت: "خیر، اما تازه دارند می سازند." از لطیفه گذشته بعید نیست شهرهایی که برگ هویتی برای رو کردن ندارند، حتی به ساخت بنای تاریخی یا جعل سند هویت ساز اقدام کنند. حقیقتا من به شهرهایی رفته ام که بنای تاریخی بسیار کمی دارند؛ کمتر از انگشتان یک دست، اما کاشان هزاران اثر تاریخی دارد و بدون شک دراین زمینه از نوادر جهان است. با این اوصاف نسبت به شناسایی و حفظ بناهای موجود اهمیت چندانی داده نمی شود.
اما عجیب است در شهری که هر روز آثار تاریخی آن نه تنها بر اثر بی توجهی مسئولین بلکه به دست خودشان نابود می شود، میلیاردها تومان صرف هزینه ساخت اثری جدید می شود. این اقدامات بی سابقه که ناشی از عدم شناخت نیازهای شهر و برای ارضای حس جاه طلبی صورت می گیرد توسط هر مقامی که انجام شود فاجعه ای است در مدیریت شهر.
دقیقا معلوم نیست به غیر از ارضای حس جاه طلبی چه انگیزه ای باعث آغاز چنین پروژه کودکانه ای شده است، اما مسلما در این امر بی اطلاعی مسئولین و دست اندرکاران شهر از ارزش های فرهنگی و تاریخی؛ بی تحرکی علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این شهر در مطالبه گری و نابلدی شهروندان در احقاق حقوق خود عاملی اساسی است. چرا که اگر مردمی مطالبه گر بودیم کسی جرأت صرف هزینه های شهر را در راهی بیهوده نداشت.
واقعا اگر شهرداری در مقام حفظ میراث فرهنگی است چرا سراغ آثاری نمی رود که هنوز روی پا هستند و با هزینه هایی کمتر می توان آن ها را حفظ کرد؟ چرا دهها اثر باشکوه تاریخی در شهر همچون "کاروان سرای گمرک" در بازار شهر که بخش زیادی از آن نیز در تملک شهرداری است، متروکه رها شده است؟
اگر شهرداری قرار است برای دوره بعد طلب چند صد میلیاردی بگذارد خوب است خیابان های پر چاله و چوله شهر همانند بلوار قطب راوندی را آسفالت کند که دایما ایجاد خطر کرده و مایه شرم ساری است.
اگر قرار باشد که هر اثری را مدیران شهر ویران کنند بعد از سالها جانشینان آنها هزینه ساخت بنایی به جای آن را از جیب مردم بدهند و خیال خام در سر بپرورانند که آن ظلم قبلی جبران شد، پس دست همه باز خواهد بود برای تخریب آثار بی نظیر این شهر.
چرا نباید فهمید وقتی اثری تاریخی ویران شد دیگر با هیچ چیز حتی صرف هزینه های مادی سنگین امکان جبران آن عزیز از دست رفته نیست. آخر این چه تدبیری است؟ کدام اثر تاریخی را اول ویران و با خاک یکسان کرده و دوباره ساخته اند؟ بگذارید تخریب بنای تلگراف خانه مانند داغی بر دل ما باقی بماند تا جرات تخریب آثار تاریخی را نداشته باشیم.
به عنوان یک علاقه مند به میراث تاریخی منطقه، اقدام شهرداری در ساخت بنای جدیدی به نام تلگراف خانه را غیر کارشناسی، غیرضروری و در شرایط کنونی عوام فریبانه و ظلمی به آثار تاریخی موجود در حال تخریب می دانم و از مسئولین و دست اندرکاران خواهش دارم تا دیر نشده از این اقدام جلوگیری کنند.
شرف و آبروی شهر تاریخی و جهانی کاشان بیش از آن است که برایش اثر تاریخی تقلبی بالا بیاورند.
محمد مشهدی نوش آبادی

 


نظر شما :