بی‌توجهی آشکار متولیان حفاظت از آثار باستانی و تاریخی:

غارت سازمان‌دهی شده تپه باستانی جوشقان استرک

۰۲ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۱ کد : ۹۰۱۰ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۶۷۴
سارقانی به یک منبع قابل توجه از آثار تاریخی و باستانی در منطقه‌ای در حاشیه کاشان دستبرد‌زده و میلیون‌ها تومان عتیقه‌جات و اشیاء تاریخی آن‌را به سرقت بردند.

یکی از مهم‌ترین و وسیع‌ترین مناطق باستانی کاشان که هنوز هیچ کاوش علمی در آن صورت نگرفته است در معرض تهدید جدی است. این منطقه میان روستاهای استرک و جوشقان واقع است که محوطه‌ای با حدود ۳۰۰ متر طول را شامل می‌شود. باستان‌شناسان آثار به جامانده از این منطقه را از هزاره دوم تا اول پیش از میلاد تشخیص داده‌اند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این منطقه باستانی به طور مداوم در معرض ویرانی و سرقت غارت‌گران اشیاء تاریخی است و بنا بر شواهد و تصاویر موجود، تا کنون صد‌ها شیء تاریخی در حفاری‌های غیرمجاز این منطقه دزدیده شده است.

سارقان اشیاء عتیقه برای ورود به این محوطه باستانی چاه‌ها و تونل‌های عظیمی حفر کرده‌اند و خاک آن‌را در داخل یک مرغ‌داری متروکه که یکی از تونل‌های اصلی کنده شده به آن راه دارد منتقل کرده‌اند.این تونل‌ها گسترده و پیچ در پیچ است و دایم به چاهک‌ها و تونل‌های فرعی منتهی می‌شود.

سارقان عتیقه با خیال راحت این حفاری‌های بسیار وسیع و سازمان‌دهی شده را انجام می‌دهند، چون با کمال تاسف در این زمینه کوچک‌ترین برنامه نظراتی از سوی مسئولان میراث و مدیریت شهرستان و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شهرستان کاشان صورت نمی‌گیرد.

این منطقه با توجه به اهمیت دوره تاریخی و گستردگی محوطه و همچنین قرار گرفتن در میان چند محوطه تاریخی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستانی و گردش‌گری منطقه تبدیل شود، اما در کمال بی‌خیالی از کنار آن می‌گذرند.
یک استاد دانشگاه و پژوهش‌گر میراث باستانی می‌گوید که با توجه به حساسیت موضوع و نیاز حیاتی به حفاظت از این میراث تاریخی و باستانی، سال قبل تماس‌هایی با فرمانداری شهرستان کاشان انجام شد اما مسئولین وقت فرمانداری گویا کارهای خیلی مهم‌تری داشتند و فرصت پرداختن به این امور را نداشتند.

جوشقان استرک منطقه‌ای در ۲۲ کیلومتری شمال کاشان در کنار جاده کاشان، مشهد اردهال واقع شده و شامل دو روستای جوشقان و استرک است.

 

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :