اختتامیه کنگره بزرگداشت ملامحسن فیض کاشانی در دانشگاه کاشان

۱۸ آبان ۱۳۸۷ | ۰۹:۴۸ کد : ۱۸۴۱۹ اخبار مرکز همایش ها
تعداد بازدید:۲۵۳

کنگره علمی پژوهشی بزرگداشت ملامحسن فیض کاشانی روز جمعه هفدهم مردادماه با حضور ریاست قوه قضائیه در دانشگاه کاشان به کار خود پایان داد.

در این مراسم که آیت‌ا... امامی کاشانی، آیت‌ا... نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، سیدمرتضی بختیاری استاندار اصفهان، استادان، علماء و روحانیون، اندیشمندان، محققان و دانشجویان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز علمی کاشان و مدرسه عالی شهید مطهری و مراکز دانشگاهی یزد،‌ اصفهان، تهران، مشهد و شخصیت‌های کشوری و لشکری حضور داشتند؛ آیت‌ا... امامی کاشانی ضمن خیر مقدم هدف از برگزاری این کنگره نشر آثار فیض و بررسی تحقیق پیرامون آثار ایشان و ساماندهی به مزار این عالم فقیه، رفع تردیدها و ابهامات نسبت داده شده به افکار علامه ملامحسن فیض کاشانی ذکر کرد.

در این مراسم رئیس قوه قضائیه برگزاری این آیین‌ها را کاری بسیار مفید و لازم دانست و گفت: این بزرگواران بودند که تاریخ و فرهنگ غنی و معارف اسلام و اهل بیت را برای ما حفظ کرده و ارتقاء بخشیدند.

آیت‌ا...هاشمی شاهرودی افزود: ملامحسن فیض کاشانی پرچمدار اندیشه‌ها و آراء اهل بیت، صاحب تحقیق و نظر در تمامی ابعاد فقه، اصول، عرفان و اخلاق بودند.

وی ابراز امیدواری کرد برپایی این کنگره بین‌المللی منشأیی برای تأسیس بنیادی به همین نام به صورت مستمر باشد.

از دیگر برنامه‌های این کنگره ارائه مقاله حکمت نبوی توسط دکتر اعوانی رئیس انجمن فلسفه ایران و خانم حکیمه شامی استاد دانشگاه کشور مراکش با نام معالم الابداع فی تهذیب الاحیاء عندالفیض الکاشانی ارائه شد.

وی فیض کاشانی را یک شخصیت جامع، مبتکر، دارای طرح و ابداع و شخصیتی معتدل میان فلسفه و عرفان دانست.

 

 

آیت‌ا... نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نیز در کنگره علمی، پژوهشی ملامحسن فیض کاشانی این کنگره را ابتکاری ضروری و مفید در راستای معرفی این چهره مظلوم در عرصه فقاهت و عرفان دانست.

عضو خبرگان رهبری افزود این کنگره سرآغازی برای شناسایی و نشر آثار علامه فیض کاشانی در عرصه‌های مختلف فقه، حدیث و عرفان باشد.

امام جمعه کاشان علامه ملامحسن فیض کاشانی را شخصیت الگو و اسوه در عرصه تعلیم و تعلم و تحقیق دانست و گفت: عالمان تاریخ اسلام و تشیع باید به نسل جوان و نوجوان،‌ طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان معرفی شوند و آثارشان مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرند.

آیت‌ا... نمازی یکی از ابداعات و افتخارات مرحوم ملامحسن فیض کاشانی را تذهیب و بازسازی کتاب احیاء علوم غزالی و آراء فقهی ایشان دانست.

در این آیین از تمبر یادبود ملامحسن فیض کاشانی نیز بهره‌برداری شد.

شایان ذکر است روزهای اول و دوم کنگره پانزدهم و شانزدهم آبانماه در مدرسه عالی شهید مطهری تهران و مدرسه دارالشفاء قم برگزار شده بود.

 


نظر شما :