سمینار علمی بررسی و نقد آثار و اندیشه های شاعر و ادیب معاصر نظام وفا در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۸:۴۰ کد : ۱۸۴۱۳ اخبار مرکز همایش ها
تعداد بازدید:۲۸۸

سمینار علمی بررسی و نقد آثار و اندیشه های استاد نظام وفا همزمان با پنجاهمین سالگرد درگذشت این ادیب و شاعر معاصر در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان در این نشست برگزاری سمینار علمی نظام وفا را به پاس ارجداشت و گرامیداشت این بزرگ مرد ادب فارسی ذکر کرد و گفت: شعر، زبان، فکر و درد شاعر است و همچون آئینه‌ای است که دیگران از آن بهره می برند.

دکتر عباس اقبالی اظهار داشت: نظام وفا از جمله شاعرانی است که بیانش بیان احساس و بیان عاطفه است و تناسب در اشعار او نهفته است.

وی ابراز امیدواری کرد این نشست سرآغازی برای برگزاری نشست های گرامیداشت دیگر بزرگان علم و ادب باشد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: نظام وفا از شاعران بنام معاصر ایران و از بزرگان ادب است.

دکتر مشهدی اظهار داشت: نظام وفا فرزند میرزا محمود متولد 1267 شمسی شهرستان آران و بیدگل از پایه‌گذاران نمایشنامه‌نویسی است که آثار متعددی در زمینه نثر ادبی و مجموعه شعر از او به یادگار مانده است.

وی ستاره و فروغ، فروز و فرزانه، گذشته‌ها، معراج دل، آماج دل، پیوندهای دل را بخشی ازآثار به یادگار مانده از این شاعر برجسته ذکر کرد و افزود: استاد وفا در ادب پارسی به سروده‌های غزلیات عاشقانه با مضامین اخلاقی مشهور است.

دکتر مشهدی خاطر نشان کرد: مجموعه مقالات این سمینار علمی در مجله مرکز پژوهشی کاشان شناسی با عنوان پژوهش نامه کاشان به چاپ خواهد رسید.

این سمینار علمی در دو نشست تخصصی ادامه پیدا کرد، در نوبت اول با سخنرانی دکتر عبدالله مسعودی با موضوع دین مداری نظام وفا و دکتر محمود امیدسالار با موضوع اشعار وطنی نظام وفا برگزار شد.

و در نوبت دوم "بابک بختیاری" جایگاه شعر استاد نظام وفا در گسترش موسیقی ایرانی در دهه های 30 و 40، "نیایش پور‌حسن" آثار نمایشی نظام وفا و "سیدحسن میرانصاری" نظام وفا در نظام نمایشی دوره پهلوی اول را مورد نقد و بررسی قرار دادند.


نظر شما :