برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع گردشگری و توسعه منطقه فرهنگی کاشان توسط مرکز پژوهشی کاشان شناسی

۰۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۷ کد : ۲۲۵۱۴ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۲۵۷

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی به مناسبت هفته گردشگری از برنامه ریزی و برگزاری چهار نشست تخصصی در زمینه" گردشگری و توسعه منطقه فرهنگی کاشان" با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان و انجمن علمی گردشگری دانشگاه کاشان خبر داد.
دکتر وفایی هدف از برگزاری این نشست ها را آشنایی دانشجویان، راهنمایان تور و فعالین گردشگری با ظرفیت های گردشگری منطقه فرهنگی کاشان و نقش و جایگاه هر کدام از این ظرفیت ها در توسعه منطقه برشمرد.
در این راستا اولین نشست با موضوع " تاثیر محوطه های باستانی منطقه کاشان در توسعه گردشگری " شنبه 8 مهر ماه 1402 با سخنرانی علی مولودی دکترای باستان شناسی و عضو مدعو گروه آموزشی باستان شناسی دانشگاه کاشان در محل سالن کنفرانس شهید فخری زاده پژوهشکده انرژی برگزار گردید .
در این کارگاه ابتدا دکتر مولودی به پیوند ماهوی گردشگری و باستان‌شناسی به عنوان مفاهیمی که از زهدان مدرنیسم بیرون آمده‌اند، پرداخت. سپس از لحاظ نظری، ارتباط دو سویه گردشگری و باستان‌شناسی را در پنج حوزه شامل ایجاد جذابیت، حفاظت و آموزش، آسیب‌ها، محرک‌های اقتصادی و بازاریابی واکاوی کرد.
همچنین وی با بررسی ۹ محوطه و بنای تاریخی در منطقه فرهنگی کاشان شامل تپه‌های سیلک، دستکند زیرزمینی نوش‌آباد و طسمیجان و پاقپان، گورستان استرک-جوشقان، کاروانسرای مرنجاب، آتشکده ویگل، محوطه فیض‌آباد و حصار سلجوقی کاشان به تحلیل پیوند دوسویه محوطه‌های تاریخی و توسعه گردشگری پرداخت.
مولودی آرانی در جمع‌بندی پایانی اشاره داشت که باستان‌شناسی و محوطه‌های باستانی می‌تواند باعث ایجاد جذابیت‌ها و مقاصد جدید و غنای بیشتر اطلاعات برای گردشگری و آموزش‌های گسترده‌تر برای عموم شود و از سوی دیگر توسعه گردشگری باعث جلب توجه و جذب بودجه برای مطالعات و حفاظت در محوطه‌های تاریخی شود. همچنین پیوند باستان‌شناسی و گردشگری می‌تواند در غایت امر باعث توسعه اجتماعی، تقویت هویت تاریخی و همبستگی ملی و همچنین حل برخی ابرچالش‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

کلید واژه ها: گردشگری کاشان شناسی دانشگاه کاشان منطقه فرهنگی نشست


نظر شما :