رونمایی از کتاب هویت پنهان فرش شیخ صفی و حقیقت فرش مقصود کاشانی با همکاری مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان

۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۶ کد : ۲۰۹۶۹ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۲۶۲

کتاب "هویت پنهان فرش شیخ صفی و حقیقت فرش مقصود کاشانی" اثر دکتر امیرحسین چیت سازیان  عضو هیات علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان رونمایی شد.

دکتر چیت سازیان در این کتاب در 4 فصل به فرش ایران و جایگاه فرش مقصود کاشانی، نحوه تولید و مکان بافت قالی ها، محل و مالکیت واقعی قالی ها تا زمان خروج از ایران، غارت گسترده میراث فرهنگی ایران، زمینه ساز تصاحب قالی ها،‌ دادن امتیازات بزرگ به غربی ها از جمله کاوش گسترده میراث فرهنگی و... پرداخته است.

دانشیار دانشگاه کاشان، با بیان اینکه یکی از مهم ترین چیزهایی که از دوران کهن نام ایران و هویت تمدنی آن را با خود همراه داشته است صنعت فرش دستباف ایران بوده است، افزود: از جمله این آثار ارزشمند تمدنی و میراث فرهنگی، دو فرش شناخته شده به نام شیخ صفی یا فرش اردبیل است که طبق کتیبه آن عمل مقصود کاشانی می باشد.

دکتر امیرحسین چیت‌سازیان  افزود: این دو فرش به قول بسیاری از صاحب نظران، بهترین فرش های بازمانده از دوران شکوفایی فرش دوران صفویه در جهان است و امروزه چشم و چراغ موزه ویکتوریا و آلبرت لندن است.

وی از ویژگیهای فرش‌های مقصود کاشانی را یکی از 50 شاهکار و اثر برگزیده هنری جهان ورتبه نخست در بین فرش های جهان، نگهداری در موزه های مهم اروپا و انگلیس و آمریکا عنوان کرد و اظهار داشت: این فرش از کهن ترین فرش های کتیبه و تاریخدار ایران است و از این طرح برای بافت فرش مکان های مهم و دفاتر شخصیت های سیاسی و عالی رتبه جهان استفاده شده است.

دکتر چیت سازیان که تاسیس انجمن علمی فرش ایران و ریاست شورای علمی دانشنامه فرش را نیز درکارنامه خود دارد، برای حقیقت وضعیت فرش های مقصود کاشانی حدود 4 سال کار تحقیقات مختلفی انجام داده و این  کتاب را در این زمینه به چاپ رسانده است.

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان مرکز کاشان شناسی گروه فرش


نظر شما :