اهدا نسخه های عکسی آثار محققان آرانی به کتابخانه کاشان شناسی

۰۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۳ کد : ۹۰۳۶ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۰۶
فایل الکترونیکی نسخه‌های عکسی آثار محققان آرانی به کتابخانه کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان اهدا شد.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فایل عکسی تعدادی از  نسخه های کتاب های محققان آرانی که در زیارتگاه محمد هلال آران و کتابخانه های چند شهر دیگر ایران است در اختیار کتابخانه تخصصی کاشان شناسی دانشگاه کاشان قرار گرفت.

محمد مشهدی نوش آبادی افزود: کنگره ملی "محققان آرانی"  بزرگداشت ملاعلی آرانی، ملاغلامرضا آرانی و ملامحمدعلی عاملی آرانی در شهرهای کاشان، قم و گلپایگان و کوفه  برگزار می شود.

وی با بیان اینکه نشست اول این کنگره در 30 بهمن در دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد، افزود: در این راستا فایل عکسی تعدادی از کتاب‌های این محققان که عمدتاً از محمدعلی بن محمدحسن و غلامرضا بن محمدعلی است از سوی برگزارکنندگان این کنگره به کتابخانه تخصصی کاشان شناسی دانشگاه کاشان اهدا شد.

وی تصریح کرد: اصل نسخه‌ کتاب های محققان آرانی در کتابخانه زیارتگاه محمد هلال آران و دیگر ‌شهرهای ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: ملاعلی بن محمدحسن معروف به ملاعلی آرانی کاشانی (1177-1244ق) از شاگردان احمد نراقی و عالمی پرتلاش و پر تألیف است که  بیشتر موضوعات آثارش علومی است که در حوزه‌های علمیه سنتی شامل مباحث فقهی، اصول فقه، منطق و دستور زبان عربی که بیشتر این آثار عربی هستند مطرح بوده است.

مشهدی نوش ابادی افزود: بنا بر رساله شرح احوال که زندگی‌نامه خودنوشت ملاعلی می باشد این عالم بر کتاب‌های علوم دینی دوره خود شروح منظومی نوشته که. این شروح شامل عدد حیرت‌انگیزی و بالغ‌ بر صدها هزار بیت می‌شود.

وی تصریح کرد: از میان آثار ملا علی "رساله شرح" به لحاظ اشتمال بر زندگی‌نامه و برخی حوادث کاشان و ایران در دوره زندیه و قاجاری اهمیت قابل‌ملاحظه دارد.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان درباره شخصیت ملاغلامرضا آرانی گفت:غلامرضا آرانی کاشانی (۱۱۹۲–۱۲۶۵ ق) فرزند محمدعلی و از نوادگان ابوالحسن نورالورا بیدگلی از شاگردان ملاعلی آرانی است که آثار متعددی که تقریبا شمار آثار فارسی‌ آن تقریبا با آثار عربی برابر می باشد.

مشهدی نوش آبادی سادگی و صمیمیت خاصی را ویژگی آثار ملاغلامرضا آرانی دانست و افزود:. شاید توجه به فارسی‌نویسی هم ناشی از همین روحیه بعلاوه مردم‌دوستی و اهمیت به مخاطب عام است گرچه به لحاظ علمی شاید در سطح آثار استادش ملاعلی نباشد اما به‌ عنوان یک نویسنده‌ مردمی و گاهی عامیانه نویس شناخته می شود که این عامیانه نویسی تا حدودی از کتاب رساله هلالیه وی دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه مردم نگری ملاغلامرضا در کتاب «قلائد اللآلی» وی به‌وضوح پیداست، اظهار کرد:این کتاب به زبان فارسی و در موضوع اخلاق و عرفان بوده که در آن صدها حکایت از اولیاء، مشایخ عرفان و دیگر شخصیت‌های تاریخی آمده است.

مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان افزود:  در برخی موارد غلامرضا ذیل موضوعاتی که طرح کرده است واقعه یا خاطره‌ای از خود یا معاصرینش نقل می‌کند که متضمن رویدادهای تاریخی آن دوران است.و در پایان رساله اش نیز زندگی نامه کوتاه خود را به نگارش درآورده است.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: ملا محمدعلی بن مهدی عاملی آرانی (1250-1327ق) پدر میرزا احمد عاملی نیز که برخی از نسخه ها متعلق به وی است، کم‌وبیش بر شیوه اسلاف آرانی خود رفته است.


 


نظر شما :