دومین جلسه از سلسله نشست‌های کاشان‌شناخت:

واکاوی طغیان نایبیان و بررسی علل و پیامدهای آن

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۰ کد : ۹۰۲۷ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۱۱
ومین برنامه از سلسله نشست‌های کاشان شناخت در موزه منوچهر شیبانی با سخنران دکتر سیدمحمود سادات بیدگلی استادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌گردد.

گفتنی است، در فاصله سال‌های ۱۳۲۴ق. تا ۱۳۳۷ ق (حدود ۱۳ سال) منطقه مرکزی ایران مواجه با طغیانی وسیع گردید که سردسته این طغیانگران نایب حسین کاشی و پسرش ماشاءالله خان بودند. این طغیان که در ابتدا در شهر کاشان شروع شود وسعتی یافت از مورچه خورت تا طبس و از جنوب قم تا حوالی یزد. چگونه بود که یک شورش محلی به یک طغیان ملی تبدیل شد. علت‌هایی در این زمینه وجود داشت برخی از علل محلی بودند و پاره‌ای ملی و بقیه فراملی که باعث گسترش این طغیان گردیدند. این طغیان پیامدهای وسیعی در منطقه کاشان به‌جای گذاشت. از پیامدهای اقتصادی و فرهنگی گرفته تا تأثیر این طغیان در ادبیات کاشان و اطراف آن. در این نشست به دنبال واکاوی این طغیان و بررسی علل و پیامدهای آن هستیم.
لازم به ذکر است نخستین سخنرانی از سلسله نشست‌های کاشان شناخت با عنوان «گویش‌های پراکنده در منطقه فرهنگی کاشان» توسط «دکتر طیب رزاقی» پژوهش‌گر گویش‌های منطقه کاشان چهارشنبه ۲۸ تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ در خانه تاریخی کاج واقع در محله درِباغ برگزار شد.

                                   


( ۱ )

نظر شما :