ضرورت ثبت جهانی شهر زیرزمینی نوش آبادو تاسیس رشته صنایع دستی در کاشان

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۳ کد : ۹۰۱۸ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۸۱
دکتر فرهادی وزیر علوم و فناوری در سفر غیر رسمی خود به کاشان در نوروز ۹۶ داشت از آثار تاریخی کاشان و شهر زیرزمینی نوش آباد بازدید کرد.

وزیر علوم  و فناوری در بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد آن را در ردیف عجایب معماری جهان قرار داد و گفت با اینکه از اهرام ثلاثه نیز دیدار کرده ام اما حس می کنم که شهر زیر زمینی بیش از اهرام اعجاب من را بر انگیخته است.

وی خواستار توجه جدی به این اثر ارزشمند تاریخی شده و آن را شایسته ثبت در میراث جهانی یونسکو دانست و از اینکه به این اثر بی توجهی شده و به تقریبا به جهانیان معرفی نشده است ابراز تاسف کرد.
دکتر فرهادی که صبح امروز در جریان سفری غیر رسمی و خانوادگی از این شهر دیدار می کرد، ضمن ثبت یادداشت مفصلی در دفتر یادبود شهر زیرزمینی، دست اندرکاران شهر را به پیگیری بیشتر در زمینه مطالعات باستان شناختی و رفع موانع لای روبی و بازگشایی دیگر فضاهای این اثر مهم فراخواند و در زمینه ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو قول همکاری داد.

** ضرورت آموزش صنایع دستی نساجی کاشان پیش از نابودی کامل


همچنین وزیر علوم از تاسیس رشته صنایع دستی نساجی در دانشگاه کاشان استقبال کرد.

دکتر فرهادی از خانه های تاریخی کاشان و کارگاه صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بازدید و ضمن آشنایی با صنایع مخمل بافی، شعربافی، زری بافی، گلیم بافی و سفال گری، از پیشنهاد تاسیس رشته صنایع دستی نساجی در دانشگاه کاشان استقبال کرد.

وی افزود: شایسته است مسئولین دانشگاه کاشان از تاسیس و آموز این رشته به هنرمندان احساس وظیفه بیشتری کرده و از نابودی این صنعت و هنر قدیمی ایرانی اهتمام نمایند، زیرا در برخی از هنرهای این کارگاه مانند مخمل بافی گل دار، تنها یک هنرمند باقی مانده و نگرانی عمیقی وجود دارد که این هنر به کلی در جهان نابود شود.
شایان ذکر است که در گذشته های دور بیش از شش هزار دستگاه نساجی دستی در کاشان و اطراف آن وجود داشته و محصولات نفیس به ویژه پارچه های متنوع ابریشمی و زری بافی آن ضمن استفاده در ایران به کشورهای مختلف مانند اروپا و هند صادر می شده است.

(

 

 

 


نظر شما :