بازدید از باغ های تاریخی دشت های بین نوش آباد و آران

۰۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۷ کد : ۹۰۱۲ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۳۷۱
محمد مشهدی نوش آبادی در راستای برگزاری همایش باغ ها و مناظر تاریخی منطقه کاشان، جهت معرفی باغ های تاریخی منطقه به دانشجویان مرمت و معماری دانشگاه های تهران به سمت باغ های تاریخی دشت های بین نوش آباد و آران رفتیم. این باغ ها عموما از بین رفته اند و عمارت مخروبه ای از آن بر جای مانده است که بازمانده از دوره قاجاری است. ابتدا به عمارت مخروبه باغ دولت آباد رفتیم. این باغ وبه ویرانی است اما دشت دولت آباد هنوز کشت می شود.

به عمارت باغ و برج آقای علی شاکری رفتیم واقع در دشت حسین آباد؛ با عمارتی زیبا که اخیرا توسط ایشان مرمت شده است. برج حسین آباد نیز در درون این باغ قرار گرفته روبروی عمارت اصلی. قرار است کارهای جالبی روی آن انجام شده و برای خدمات اقامتی و گردشگری محیا شود. یادگاری جالب از سال 1332 قمری به خطی زیبا در یکی از اتاق های جانبی جلوه نمایی می کرد. از بالای برج، عمارت مسجد دشت خرم آباد(عطارها) که از بناهای دو طبقه و باصفای دشتی است نمایان بود.
سپس به باغی را در دشت شیرآباد آران دیدیم. عمارتی رو به ویرانی با حوض خانه و ایوانی زیبا که قسمت قابل ملاحظه ای از آن به زیر خاک رفته است. سرانجام نیز به عمارت باغ صالح که اکنون در بافت شهری آران و بیدگل قرار گرفته، سر زدیم؛ عمارتی که در جریان مرمت های جدید زیاده از حد تغییر کرده است.          
در سه راهی واقع در خیابان میرعماد دو قطعه سنگ قبر در سنگ فرش کاشته شده است.این سنگ قبر  عماد الدین محمود شیروانی(میرعماد) صدراعظم حکومت قراقوینلو است که در کاشان مجموعه عظیم و بی نظیر عمادی را در بازار شهر به وجود آورده است. مجموعه ای شامل مسجد، خانقاه، دو کاروانسرا، دارالشفا(بیمارستان)،میدان، خیابان و بنای شکوه مند وقت و ساعت که بزرگترین ساعت و تقویم جهان و اولین ماشین حسابگر(کامپوتر) است که بشر ساخته است.
از این مجموعه که حدود870 هجری ساخته شده تنها مسجد شکوهمند آن برجای است که خود گواه عظمت موقوفات این خیر ایرانی است. این دو سنگ حاوی کتیبه ها و نگاره ای رمزی است که بررسی آن به تنهایی مستلزم مقاله ای علمی است.
بدا به حال مردمی که همه موقوفات وی را غصب کرده و حتی مقبره آن را هم  ویران نمودند و سنگ قبر آن را به گوشه ای انداختند.
شایسته است که شهرداری کاشان که هزینه های چند میلیاردی تبلیغاتی و به زعم خود فرهنگی اش در هر مسیر ممکنی صرف می شود نسبت به این یادگارهای باقی مانده این واقف ارجمند بررسی و فکری کند. 


نظر شما :