بعد از بخارا نوبت کاشان است

۱۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۹ کد : ۹۰۱۱ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۴۳۰
در هیاهوی روز سوم نوروز که کاشان مملو از گردشگران ایرانی بود، یک پیرمرد آلمانی دغدغه‌ای داشت که هیچ ایرانی نداشت؛ «آیا ردی از نحوه ورود و توزیع آب قنات‌های تاریخی شهر کاشان می‌توان پیدا کرد؟»

این از جمله دغدغه‌های بیست ساله «پروفسور هاینس گاوبه» ایران‌شناس برجسته آلمانی است. وی که درباره شهرهای ایران پژوهش‌های ارزش‌مندی انجام داده است، هجده سال پیش پروژه بزرگی را در موضوع شهر کاشان همراه با پژوهشگرانی از آلمان، ایتالیا و ایران آغاز کرد. این پروژه بسیار ارزش‌مند تحقیق همه‌جانبه‌ای است درباره ویژگی‌های شهرنشینی، جغرافیایی، تاریخی، معماری، جامعه‌شناختی و… شهر تاریخی کاشان در دوره‌های مختلف و تحولاتی که از پیش از اسلام تا کنون به خود دیده است. نمونه این‌گونه تحقیقات را این مجموعه برای شهر بخارا انجام داده‌اند.
بخش مربوط به تاریخ‌نگاری آب و عوامل وابسته به آن مانند قنات‌ها و آب‌انبار‌ها بر عهده این پروفسور آلمانی است که مراحل نهایی آن با دقت و وسواس فراوان سپری می‌شود. از نکات ویژه کار ایشان آن است که بر اساس تعیین روند و مسیر شکل‌گیری قنات‌ها و آب‌انبارهای کاشان که در طرح‌ها و نقشه‌های دقیق ترسیم شده استَ موفق به تعیین دوره‌های مختلف شکل‌گیری و گسترش شهر کاشان شده است.
این استاد بازنشسته دانشگاه «توبینگن» آلمان که بار‌ها برای انجام مطالعات به کاشان سفر کرده است، امروز ضمن گفتگو و تبادل اطلاعات با دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان و مهندس مسعود عطار‌ها پژوهش‌گر و فعال حوزه قنات و آب‌انبار، برای تکمیل پژوهش‌های خود از محل مظهر قنات تاریخی و فراموش‌شده عبدالرزاق‌خان واقع در دروازه اصفهان و کانال‌های قنات خانه‌ای در کوچه «نُه‌چم» کاشان دیدن کرد.


نظر شما :