همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۵ کد : ۹۰۰۵ اخبار مرکز همایش ها
تعداد بازدید:۴۷۱
مایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان با حضور جمعی از محققان، معماران و کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این مراسم از برگزارکنندگان این همایش ملی قدردانی کرد و گفت: از آنجا که بناهای تاریخی میراث گذشتگان است مطالعه و شناخت برای  حفظ و احیاء این آثار گرانقدر ضروری است.

دکتر عباس زراعت با اشاره به اینکه آثار تاریخی نمادی از فرهنگ و هویت ماست اظهار داشت: کاشان قدیمی ترین شهر جهان است که باید اساتید، دانشجویان و باستان شناسان از این فرصت استفاده کنند و از برندهای این شهر برای توسعه و معرفی هر چه بیشتر آثار و پاسداشت فرهنگ و هویت خود همت کنند.

وی فرش، معماری، صنایع دستی، گلاب و انرژی خورشیدی را از دیگر پتانسیل های منطقه کاشان نام برد و افزود: به دلیل عدم توجه، بسیاری از این صنایع همچون فرش، زری بافی و مخمل بافی در حال نابودی است که باید از این برندهای منطقه با ارائه کارهای تحقیقاتی و علمی به نحو احسن استفاده و بهره برد.

دبیر علمی همایش ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان نیز هدف از برگزاری این همایش را مطالعه، معرفی و شناسایی باغ های تاریخی منطقه کاشان و همچنین نحوه بررسی آبیاری این باغ ها بیان کرد و گفت: این همایش برای نخستین بار به صورت خاص در منطقه تاریخی و فرهنگی کاشان برگزار می شود..

دکتر حمیدرضا جیحانی تعداد مقالات رسیده به این همایش را 40 مقاله بیان کرد و افزود: پس از مرحله داوری 12 مقاله برای ارائه در این همایش پذیرفته شد که مقالات به صورت سخنرانی در چهار پانل تخصصی باغ های شاهی و رسمی، باغ های محلی، منطقه فین و میراث و منظر کشاورزی ارائه می شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان نیز در این همایش، حفاظت از باغ های تاریخی را ضرورت دانست و گفت:باغ ها جزئی از آثار معماری و اصالت و فرهنگ هر منطقه محسوب می شود که متاسفانه به دلیل عدم شناخت عناصر مهم تاریخی و شهرسازی به طراحی های معماری و توسعه های شهرسازی توجه نمی شود.

محمد حسن طالبیان احترام به هویت،اصالت و فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و افزود: باغ یکی از عناصری است که 20 رشته تحصیلی به آن مربوط می شود.

وی توجه به ارزش های باغ ها را لازم دانست و اظهار داشت: باغ ها به عنوان شاهکار نبوغ بشری است که میراث ناملموس و ادبیات و فرهنگ در طراحی باغ ها نهفته است.

طالبیان ظرفیت سازی و آگاهی رسانی به افراد جامعه را برای حفظ باغ ها لازم دانست و گفت: در دستورالعمل های حفاظت باغ ها چهار عنصر منظر، سیستم های آبرسانی، عناصر معماری و گیاهان دخیل هستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، حفظ و پاسداری و احیاء باغ ها را نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده  تاکید کرد و افزود: با استفاده از دانش بومی و ظرفیت سازی و سازماندهی بین دستگاه ها و آموزش نیروهای متخصص می توان این آثار را محافظت کرد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی و دبیر اجرایی این همایش نیزهدف از این همایش را حفظ و احیاء باغ های تاریخی عنوان کرد و افزود: منطقه کاشان شامل شهرستان های کاشان، آران و بیدگل و نطنز از مناطق مهم باستانی و فرهنگی ایران محسوب می شود و نمونه بارز آن در اثر جهانی باغ فین متجلی است.

وی با اشاره به اینکه باغ ایرانی و معماری ویژه آن به عنوان یکی از شاخصه های مهم تمدن ایران در جهان شناخته شده است اظهار داشت: بیش از ده ها باغ و کوشک در منطقه شناسایی و تعداد قابل ملاحظه ای از آن ها پژوهش و نتایج آن به دبیرخانه همایش ارسال شده است که مجموعه مقالات در کتابی با عنوان همایش ملی ملی مطالعه و شناخت باغ های تاریخی منطقه کاشان به چاپ رسیده است. (آرشیو - اردیبهشت 96)

 

 

 

 


نظر شما :