مرکز پژوهشی کاشان شناسی با همکاری دبیرخانه شورای نظریه پردازی دانشگاه کاشان برگزار کرد؛

برگزاری کرسی علمی ترویجی" کاشان الگوی مدیریت شهری ایرانی – اسلامی (معماری و شهرسازی حکیمانه)

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۷ کد : ۲۱۹۸۶ اخبار مرکز
تعداد بازدید:۱۷۸

کرسی علمی- ترویجی" کاشان الگوی مدیریت شهری ایرانی – اسلامی"  سه شنبه 9 خرداد ماه 1402 با حضور اساتید دانشگاه، مسئولین نهاد های اجرایی، متخصصین حوزه معماری و  جمعی از دانشجویان  در سالن شهید سردار سلیمانی دانشگاه کاشان برگزار شد.

در ابتدا رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی ضمن خیر مقدم به میهمانان، یکی از ماموریت های مرکز را برگزاری کرسی های علمی - ترویجی با هدف  شناسایی مسائل و مشکلات حال و آینده منطقه کاشان در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با رویکرد حل مسأله بیان نمودند و برگزاری این نوع کرسی ها را زمینه ساز توسعه منطقه در تمامی ابعاد دانست.

در ادامه دکتر دیواندری دبیر علمی کرسی ، کلیاتی را در خصوص موضوع و محورهای جلسه بیان کرد.

 سپس  دکتر حاتمیان به عنوان ارایه دهنده موضوع، ضمن معرفی معماری حکیمانه به آسیب های معماری در فضای شهری کاشان و فاصله گرفتن شهر از معماری حکیمانه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه معماری ایرانی اسلامی یا معماری حکیمانه نسخه ای و فرآورده ای نیست و فرآیندی است، خاطر نشان کرد: می بایست علاوه بر کمیت به کیفیت فضای معماری و انطباق آن با زیست انسان توجه نمود.

دکتر حاتمیان  راهکار برون رفت از این مشکلات را تشکیل کارگروه تخصصی معماری ایرانی اسلامی(حکیمانه) با معاونت معماری وشهرسازی شهرداری کاشان بیان کرد. 

  در ادامه ناقدین جلسه مهندس حسن نعناکار، معاون معماری و شهرسازی شهرداری کاشان و دکتر احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان، مشکلات نظری و اجرایی الگوی پیشنهادی را از جمله نواقص طرح های توسعه شهری و نبود الگوهای موجود جهت ارایه به کارفرمایان و ... بیان نمودند.   

 سپس استاد حلی به عنوان استادکار معماری سنتی، انتقادات و پیشنهادات سازنده ای را در جهت مدیریت معماری حکیمانه در کاشان بیان کرد.

همچنین تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی معماری نکاتی  را در رابطه با موضوع بیان نمودند.

در پایان هم قرار شد، مرکز پژوهشی کاشان شناسی با همکاری متولیان شهری مربوطه و متخصصین این حوزه،  نشست های تخصصی مستمری با رویکردکمک به اجرایی نمودن معماری حکیمانه برگزار نمایند.


نظر شما :