کتاب هفت بند حسن کاشی در مدح امیرالمومنین علی(ع) در کاشان رونمایی شد

۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۶ کد : ۲۰۲۸۶ اخبار مرکز گزارش تصویری
تعداد بازدید:۶۵۳

با همکاری مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان، از کتاب هفت بند مولانا حسن کاشی به خط نستعلیق آغا میرزا دهلوی هنرمند خوشنویس هندی و مقدمه دکتر عارف نوشاهی ایران پژوه پاکستانی، با حضور جمعی از فرهیختگان و ادبا و شعرا  خانه تاج (موزه مردم شناسی) کاشان رونمایی شد.

دکتر رضا شجری عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان در این مراسم ، مولانا حسن کاشی را از شاعران فاضل نیمه دوم قرن هفتم و اوایل قرن هشتم ذکر کرد و گفت: از مجموعه آثار او به گوشه هایی از زندگی او پی می بریم.
وی افزود: در حالیکه هنوز تشییع به خوبی گسترش نیافته بود او جسورانه و مردانه به بیان عقاید شیعی خود به زبان شعر ایستاد.
وی مجموعه اشعار حسن کاشی را  بسیار زیبا و خواندنی توصیف کرد و افزود: اشعارش هم به لحاظ  صورت زیبا و هم به لحاظ سیرت و معنا دلنشین و در خور توجه اند.
وی با بیان اینکه مولانا حسن کاشی  شیفته اهل بیت بود، خاطر نشان کرد: حسن کاشی کشتی طبعش را در دریای مدح حضرت امیر المومنین علیه السلام روان ساخته بود.
دکتر شجری افزود: هنر دیگر حسن کاشی این است که توانسته از مایه های معارف اسلامی و احادیث شیعه در اشعار خود استفاده کند . شاعری  ولایی که  تار و پود شعرش عجین یافته با عشق به ائمه و خاندان رسول الله بود.
 وی با بیان اینکه احسن المتکلمین  لقبی است که به او نسبت داده اند، گفت: طبق گفته های وی  اجداد وی هم  اهل فضل و ادب بودند.
دکتر علی اصغر دادبه حافظ پژوه و استاد دانشگاه  نیز در این نشست  فرهنگ و اخلاق را رمز توسعه یافتگی جوامع بشری دانست و گفت: جوامع بشری به اوج تمدن رسیده اند اما  گاه از فرهنگ و اخلاق بهره های زیادی در جامعه قابل مشاهده نیست.

دکتر دادبه، حسن کاشی را نمونه ای از انسانهای  با اخلاق و فرهنگ عنوان کرد و افزود: در آثار او دریایی از فهم و کمالات و انسانیت مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه فقط مسلمانان نبودند که به زبان فارسی شعر گفتند بلکه هندی ها نیز به ادب فارسی پرداختند و شعر گفتند خاطر نشان کرد: غیرت دینی برخی از شخصیت ها مثل این استاد، ستودنی است که با عشق و علاقه در مدح حضرت علی و ائمه شعر سرودند .
این استاد دانشگاه  با تاکید بر اینکه برای آموزش و فهم فرهنگ باید  از بزرگان استفاده کرد افزود: ایران منبع ارزش های دینی و ملی است و شناساندن فرهنگ ها و بزرگانی همچون سعدی و حافظ بر عهده ماست.

آیین رونمایی از کتاب هفت بند «کمال الدین حسن بن محمود کاشانی» شاعر قرن هفتم و هشتم هجری در مدح امیرالمومنین حضرت علی(ع) با مقدمه سید عارف نوشاهی و حضور این ایران پژوه پاکستانی و تجلیل از وی در خانه تاریخی تاج (موزه مردم شناسی و خانه هنرمندان) برگزارشد.
دیگر سخنرانان این نشست دکتر علی میر انصاری، دکتر محمد رضا غیاثیان، دکتر عارف نوشاهی و استاد صائم کاشانی بودند
همچنین تقدیر از حسن عاطفی و علی اصغر شاطری که به طور جداگانه دیوان اشعار ، منتخب دیوان و هفت بند حسن کاشی را منتشر کرده اند  بخش پایانی آیین رونمایی کتاب بود.

 

انعکاس خبر :

رسانیوز، خبرگذاری ایسنا، پورتال خبری کاشان، باشگاه خبرنگاران جوان، خبر فارسی، خبرگذاری صدا و سیما، کاشان آنلاین، دانشگاه کاشان

 

کلید واژه ها: کتاب هفت بند حسن کاشی رونمایی مرکز کاشان شناسی


نظر شما :